Copywriter vs zleceniodawca?

Najczęstszy, modelowy schemat współpracy z copywriterem zaczyna się od odpowiedzi na ogłoszenie (czy to zleceniodawcy, czy zleceniobiorcy). Potem zostaje podpisana umowa (chociaż nie zawsze), copywriter przesyła brief, a klient go wypełnia. Być może wpłacona zostaje zaliczka, twórca rozpoczyna swoją pracę i przesyła gotowy materiał w wyznaczonym terminie. Klient zadowolony akceptuje tekst, a na konto copywritera trafia wynagrodzenie. I tak do kolejnego zlecenia.

Niestety, nie zawsze tak to wygląda. Czasem zamiast współpracy mamy do czynienia z małą wojną: copywriter vs zleceniodawca. Każda strona ma swoje racje, tekst nie spełnia oczekiwań, wykonawca ma pretensje. Dlaczego tak się dzieje? Czy można tego zawczasu uniknąć?

Czym zajmuje się copywriter?

Bardzo często powodem konfliktów na linii zleceniodawca-copywriter jest brak zrozumienia, na czym polega praca copywritera. Ogólnie rzecz ujmując, osoba ta zajmuje się pisaniem – jest to jednak naprawdę pojemne stwierdzenie. Trzeba pamiętać, że obowiązki copywritera mogą być bardzo różne. Zgodnie z definicją, zajmuje się on tworzeniem różnego typu treści pisanych, wykorzystywanych w marketingu i reklamie. Jeżeli jednak przyjrzymy się tej formułce i zastanowimy dokładnie nad jej sensem… to wyraźnie zauważymy pewien problem.

Treści pisane, wykorzystywane w marketingu i reklamie to zarówno slogany i hasła reklamowe, jak i dłuższe artykuły sponsorowane czy opisy ofert skierowanych do klientów. Copywriter tworzy nazwy marek, ich najważniejsze przekazy, ale i projektuje zawartość mailingów oraz stron internetowych.

Dlatego też, poszukując copywritera, należy zawsze szukać specjalisty w konkretnym zakresie.

Podział copywriterów ze względu na tworzone treści

Ze względu na specjalizację w zawodzie najczęściej wyróżnia się copywriterów kreatywnych, content writerów oraz SEO copywriterów.

Copywriter kreatywny

To osoba, która stworzy dla Ciebie nazwę firmy, marki czy produktu, napisze slogan i hasło reklamowe, ale też opisze koncepcje i treści reklam, opracuje ich scenariusz. Warto wiedzieć, że teksty wychodzące spod rąk kreatywnych często są stosunkowo krótkie, jednak wymagają od wykonawcy znacznie większego skupienia i pomysłowości.

Content writer

Najczęściej tworzy dłuższe formy tekstowe, jak artykuły, treści e-marketingowe i oferty handlowe. Dziś podobnymi umiejętnościami posługują się osoby zwane web writerami (ze względu na to, że ich utwory publikowane są głównie w Internecie). Takiego specjalistę poszukuj, jeśli potrzebujesz wpisów na bloga, tekstów z zakresu PR, artykułów na temat marki, mailingu, oferty, treści do folderów i innych drukowanych materiałów reklamowych.

SEO copywriter

Ważne, aby osoba tworząca materiały publikowane w sieci znała się także na wartości tekstu dla robotów Google’a. Kimś takim jest tzw. SEO copywriter, który pisze treści, wpływające pozytywnie na pozycję marki w wyszukiwarkach. Warto zlecić mu stworzenie tekstów na stronę lub bloga, ale też tekstów zapleczowych, synonimizowanych. Znakomicie nada się również do przygotowania opisów produktów dla sklepu internetowego.

icon

Tagi: seo, sem, copy, copyrights